I HAVE A DREAM

Na twintig jaar in de horeca gewerkt te hebben was ik het zat om alsmaar lange dagen tot in de late uurtjes te maken, en meestal troep te verkopen dat voor eten doorging. In 2000 ben ik daar dan ook mee gestopt om op zoek te gaan naar een hoogwaardig vernieuwend food concept.

In deze periode ben ik goed om me heen gaan kijken naar wat er in de Nederlandse horeca ontbrak, en waar er ruimte voor verbetering was. Na een jaar research in verschillende toonaangevende landen en steden m.b.t. convenience foodservice concepten en formules, werd al vrij snel duidelijk wat er in Nederland ontbrak. Namelijk, een concept met eerlijke en vooral hoogwaardige ultra-verse grab & go-producten met een mooie, moderne en betrouwbare uitstraling.

thumb-inwinkel-05UNHEALTHY TO GO
Het tegenovergestelde was wel verkrijgbaar: de meest slechte, goedkope, ongezonde, onnatuurlijk lang houdbaar gemaakte, in plastic verpakte sandwiches en broodjes denkbaar. Duidelijker had een Canadese vriend van me de situatie niet kunnen schetsen: “I wouldn’t even give this shit to my dog.”, en gelijk had hij.

Lunchrooms en snackbars met uitsmijters, broodjes bal en nasi-schijven waren er in overvloed. Zelfs in de meeste bedrijfskantines was de kwaliteit van het eten minstens zo beroerd. Daar kon je vaak nog meer soorten snacks bestellen dan bij de snackbar op de hoek. Op dat moment waren er twee landelijke formules die het in Nederland nog redelijk goed aanpakten. Daar hadden ze echter nog nooit van gezond, verantwoord en lekker gehoord. De tijd was aangebroken voor een waardig alternatief.

Op hetzelfde moment ontstond er in Londen (en andere Engelse steden), New York en Toronto (en andere Noord-Amerikaanse steden) een sterke trend naar gezond, lekker en verantwoord eten. Dit uitte zich vooral in concepten die zich richtten op grab & go als lunch of een tussendoortje. Denk hierbij aan salades, sushi, yoghurtjes en gezonde broodjes. Hiervóór werd een lunch of tussendoortje meestal vanuit een restaurant of café verkocht, en was meer bedoeld om ter plekke op te eten.

Toen ik in Engeland – en dan in het bijzonder in Londen – op zoek ging naar de ontwikkelingen in de foodmarkt, kwam ik steeds meer tegen wat ik al in mijn hoofd had. Er waren diverse bedrijven heel erg goed bezig met het maken van kwalitatieve, gezonde voorverpakte lunches en tussendoortjes voor de grab & go-markt. Vooral de uitstraling, doorgevoerde signing en branding van de merken Pret a Manger en EAT maakte veel indruk. Aan alles was gedacht en op alle producten werd de huisstijl consequent doorgevoerd.

HEALTHY TO GO
Na dit allemaal gezien te hebben, leek alles op zijn plek te vallen. Dit is wat Nederland nodig heeft: gezonde en lekkere voorverpakte producten van de hoogste kwaliteit, die met de hand ter plekke vers bereid worden. En die men vervolgens direct kan opeten, onderweg of later.

Hoewel ik diep onder de indruk was van diverse buitenlandse concepten en formules, wilde ik absoluut geen copycat zijn. In het concept dat ik voor ogen had, moesten de producten van dezelfde hoge kwaliteit zijn, maar dan wel voorzien van hun eigen jasje. Zo begon de zoektocht naar ontwerpers, leveranciers, medewerkers, bouwers en natuurlijk klanten. Daarnaast is het heel belangrijk dat de investeerder heilig gelooft in de filosofie van Sanday’s, en dit alles mogelijk kan maken (inclusief de beoogde groei).

In eerste instantie had ik de merknaam ‘Today’s’ op het oog. Kraakverse sandwiches die vandaag bereid zijn: ‘Made today, eat today’. Met nog een maand verwijderd van de opening van de eerste winkel, werd er echter bezwaar gemaakt tegen de merknaam omdat hij al geregistreerd stond in Duitsland. Zo werd in 2001 Sanday’s geboren. Sanday’s is een verbastering van de woorden ‘Sandwich’ en ‘Every day fresh’.

Ondertussen kent een groot gedeelte van Nederland ons van naam en faam, en heeft bijna iedereen al eens een product van ons gegeten. Iets waar niet iedereen zich van bewust is, omdat onze naam niet op alle producten staat die wij maken. Dit komt omdat onze producten óók private label aangeboden worden bij onze klanten.

thumbz-15

BLOED, ZWEET & TRANEN
Na een jaar met bloed, zweet en tranen was in 2001 de eerste vestiging van Sanday’s een feit. Ondertussen gingen in andere steden de deuren van winkel twee, drie, vier en vijf al vrij snel open. Onze producten zoals de verse sandwiches, wraps, bagels, salades, fruit, koffie (toen al biologisch en Fairtrade) en verse sappen van de hoogste kwaliteit werden gretig afgenomen. Helaas hebben we na drie jaar toch moeten besluiten om onze stand alone city winkels te sluiten. Het verdienmodel bleek helaas niet rendabel. Wel begon de vraag vanuit de zakelijke kant steeds meer te groeien, hier zagen we mogelijkheden.

thumbz-13

Deze beweging heeft ons doen besluiten om ons met het kleine team toegewijde food-enthousiastelingen volledig toe te leggen op het ontwikkelen van hoogwaardige convenience producten, brands en formules voor de grab & go-markt. De grote foodservice-bedrijven in binnen- en buitenland kregen Sanday’s al snel in de gaten, wat resulteerde in verschillende hechte samenwerkingen. Onze beroemde, in karton verpakte dagverse sandwiches gingen ook bij de cateraars en andere foodservice-bedrijven al snel als warme broodjes over de toonbank. Omdat de vraag van derden zo sterk bleef toenemen, werd het tijd om een grote productiekeuken te openen.

De betrokken productiekeuken van 1000 m2 werd al snel te klein toen we de catering gingen verzorgen voor diverse vliegtuigmaatschappijen en verschillende vliegvelden. Daarom zijn we verhuisd naar een state-of-the-art productiekeuken van 5500 m2. Net als toen we startten, wordt hier ondanks de schaalvergroting nog steeds alles met de hand gemaakt. Kwaliteit (en het bewaken ervan), constante innovatie en de zoektocht naar nóg beter hebben we nooit losgelaten.

thumbz-14

Waar ik in 2000 in mijn eentje begon met een droom, is het vandaag uitgegroeid tot een hecht team dat iedere dag op zoek is naar een nog beter product of concept. Bij ons is een biologisch en eerlijk product net zo gewoon als toen we ermee begonnen. We geloven heilig in de aller-allerbeste kwaliteit. Een vers, lekker en eerlijk product dat met de hand gemaakt wordt en met alle zorg en aandacht tot stand komt, daar vechten we bij Sanday’s voor.

handtekening ww-03-03

Cookie

We maken gebruik van cookies om je bezoek prettiger te maken, en vanwege statistieken.

Door op 'OK' te klikken ga je hiermee akkoord.